CUM SE SCRIE O RECENZIE NEGATIVĂ

Cu ceva timp în urmă, îți povesteam despre cum se scrie o recenzie, un lucru util pentru orice recenzent sau blogger aflat la început de drum, care nu știe exact direcția pe care ar trebui să o apuce. Astăzi revin cu un subiect care mie mi-a dat ceva bătăi de cap în trecut, dar cu care astăzi sunt împăcată: scrierea unei recenzii negative.

Mai demult, vedeam rostul unei astfel de recenzii, dar astăzi am înțeles că avem nevoie și de astfel de lucruri în online. Gusturile noastre sunt diferite, iar sinceritatea ar trebui să primeze în scris. Nu ar trebui să ne pese că ofensăm pe cineva, chiar și pe cititorii mai zeloși, nu mai spun pe autor, pentru că, până la urmă, asta este frumusețea cititului: aduce la suprafață simțăminte diferite.

Dacă și tu ești ca mine, cea din trecut, citește mai jos câteva motive pentru care e ok să scrii chiar și o recenzie negativă.

Recenziile negative au rolul lor

Cei care ne citesc, au impresia că, dacă se întâmplă să mai avem colaborări, atunci, într-un fel, ne suprimăm gusturile și vom ridica în slăvi orice carte. Or, nu este adevărat, gusturile nu se discută și, în scris, ca și în viață, e nevoie de transparență, de autenticitate, de spus lucrurilor pe nume.

Asta nu înseamnă că, dacă mie nu mi-a plăcut o anumită carte, ție nu îți va plăcea, dar știu că sunt aici persoane care rezonează cu mine, așa că pentru ele e important să spun exact ce simt. Și, de ce nu, pentru mine, cea din viitor, care va reveni cândva la ceea ce a scris azi.

E nevoie de obiectivitate, de contra balansare, iar uneori nu este rău să oferim și punctele slabe ale unei lecturi, mai ales dacă ele vin prin prisma unei experiențe la citit. Pot să observ scriitura sau execuția slabe, dar pot și să văd că este ceva de calitate, care nu ajunge însă în sufletul meu, pentru că există anumite hibe care pe mine nu mă mulțumesc.

Le suntem datori cititorilor noastre să fim sinceri. Ne suntem datori nouă înșine să spunem exact ce sentimente a stârnit cartea respectivă în noi în momentul citirii. Dacă nu o facem, se va simți și e păcat.

Cum să scrii o recenzie negativă

Însă, deși sunt de acord cu recenziile negative și mi se par o practică benefică până la un anumit punct, nu voi fi niciodată de acord cu trecerea anumitor limite, a unor bariere invizibile atunci când se vorbește despre o carte care nu ți-a prea plăcut. Dacă nu poți fi obiectiv atunci când scrii, mai bine nu o mai faci sau lași să treacă un anumit timp ca ideile să se așeze în mintea ta și abia apoi să scrii. Nu uita că răutatea gratuită poate fi acum aspru pedepsită chiar și în instanță, așa că e bine să îți alegi cu grijă cuvintele și să nu spui chiar totul necenzurat, netrecut prin filtrul rațiunii.

Da, te încurajez să îți spui în mod sincer părerea, însă niciodată nu voi fi de acord cu o modalitate grosolană sau neprofesională de scris o recenzie. Chiar și o recenzie negativă, trebuie să păstreze parametrii decenței. Este foarte important să păstrezi un anumit respect pentru munca autorului și să nu uiți că, ceea ce ție nu ți-a plăcut, altuia îi poate fi pe plac. E esențial să păstrezi o anumită balanță, un echilibru în scris, astfel încât tonul folosit în recenzie să fie unul neutru, nicicum ofensator.

Orice recenzie trebuie să fie imparțială, nu e nevoie să lovești în om, în autor, sau să dai cu cartea de pământ, doar pentru că ai cumpărat acel volum și te crezi un zeu atotștiutor. Acest lucru este total lipsit de profesionalism. Analizezi cartea, iar nu omul. Nu ai dreptul să lovești în acesta, să îl faci cu ou și cu oțet ca și cum tu ai fi putut executa mai bine scrierea acelei cărți sau ca și cum tu ai ști mai bine ce a gândit autorul. Nu el trebuie analizat, ci cartea în sine și consider că este o linie extrem de fină între toate aceste chestiuni. E nevoie de finețe atunci când scrii de rău despre o carte și, să nu uităm, scopul nostru nu este să determinăm oamenii să nu mai citească acea carte, ci să ne spunem într-un mod elegant părerea. În definitiv, orice recenzie, chiar și una negativă, ar trebui să îi determine pe cititori să își dorească să citească, la rândul lor, acea carte, pentru a putea schimba păreri mai apoi. Suntem diferiți, e normal să nu avem aceleași opinii, ar fi chiar ciudat să nu existe diversitate. De aceea, repet, ceea ce ție sau mie nu ne place, altuia s-ar putea să îi devină carte de căpătâi. În definitiv, și lectura este influențată de mulți factori, de momentul în care citești, de starea ta sufletească, de experiențele de viață, de experiențele de lectură și lista ar putea continua.

O recenzie negativă nu ar trebui să treacă de limitele bunului simț. Nu ridiculizezi tehnica de scriere, nu ridiculizezi modul de execuție al autorului, nu faci glume legate de cum ai arunca tu cartea în closet sau de cum ai arde-o pe rugul ignoranței. Nu, acest lucru este total neprofesionist. Dai doar dovadă de grobianism și doar atragi comentarii pe rețelele sociale de la oamenii care atât așteaptă, o fărâmă de scandal, pentru a își spune, la rândul lor, of-urile. Dacă îți dorești circ, atunci a lua la mișto omul din spatele cărții sau munca lui, sub auspiciul părerii personale, atunci ți-ai atins scopul, însă o recenzie nu pentru circ sau scandal se scrie, ci pentru a îți spune părerea legat de ceea ce ai citit.

Astfel, orice recenzie trebuie să aibă o formă concisă și recenzentul trebuie să fie echidistant. Spui ce anume nu ți-a plăcut, știți voi, ca la analizele Swot: puncte forte și puncte slabe. Analizezi totul prin prisma a ceea ce ți-a plăcut, a ceea ce nu ți-a plăcut foarte tare și ce ai fi dorit să se îmbunătățească, prin prisma dorințelor tale personale, ce anume ai primit din ceea ce credeai că vei primi și ce ar fi mers mai bine. Ajungi apoi la ceea ce nu ți-a plăcut deloc și explici în mod politicos de ce anume, ce ar fi trebuit să existe acolo astfel încât cartea să fie pe placul tău.

Suntem oameni diferiți, e normal să experimentăm lectura în mod diferit. Însă, și scrierea unei recenzii este o artă, iar tehnica de scriere, chiar și de rău, se însușește în timp. Principalul e să îți setezi țelurile în minte, ce anume îți dorești să obții prin acea recenzie, și să exprimi totul pe un ton neutru, care să nu lase loc la interpretări inutile, trecând totul, bineînțeles, prin filtrul personal. Nu uita că misiunea ta este să vorbești despre cărți și, de ce nu, să îi convingi pe ceilalți să vrea și ei, la rândul lor, să vadă cum este acea carte. Acesta este țelul final, să schimbăm opinii și să reușim să îi atragem și pe ceilalți în lumea asta diversă, a cititului.

Până la următoarea citire, să ne auzim cu bine. Aștept în comentarii opiniile tale legate de recenzii și dacă tu crezi că e oportun să scriem chiar și recenzii negative.