JOJO MOYES: EU ȘI TOTUȘI ALTA (#3) – RECENZIE

Mă bucur că nu am renunțat la ultimul volum din trilogia lui Jojo Moyes  – Înainte să te cunosc și că am reușit să descopăr la final o cu totul alta Louisa Clark, mult mai matură și mai pregătită să înfrunte viața fără Will. Am citit fel de fel de păreri, dar mie, sincer, mi-a plăcut foarte tare și acest al treilea volum. Foarte tare. A fost o experiență extrem de frumoasă, care m-a făcut să îmi pară rău că ajung să mă despart de fata asta caldă, care lasă o urmă din ea pe oriunde trece prin lumea asta. E genul de personaj pe care cu siguranță ți l-ai dori aproape.

Eu și totuși alta încheie povestea Louisei și o face atât de frumos, de încărcat de emoție, încât am vărsat niște lacrimi la final. Ca atunci când te desparți de un prieten bun. Acest al treilea volum ne face să visăm la o călătorie la New York, pe 5th Avenue, pentru a descoperi, asemenea lui Lou, lumea bună și extrem de ciudată, cu obiceiuri ce frizează clar normalitatea, și să ne bucurăm că Jojo Moyes a reușit să își contureze atât de bine personajul central, că nu l-a lăsat să se plafoneze și să rămână același om. Crește pe măsură ce înaintezi cu lectura, se descoperă, se găsește pe sine, devine mai puternică, mai îndrăzneață, mai plină de substanță, iar acest fapt te face și pe tine să prinzi curaj, dincolo de poveste.

Jojo Moyes are o anumită subtilitate cu care face lucrurile, iar acest fapt te face să te agăți cu putere de poveștile ei și să trăiești acolo, în interiorul cărții, cot la cot cu caracterele sale. Râzi și plângi deopotrivă alături de ele, iar când o faci, pui suflet, așa cum simți și dragostea autoarei pentru personajele sale. Căci, deși le trece prin focurile iadului uneori, are grijă să le ofere o încheiere frumoasă. Una potrivită pentru cei care devin pe parcurs.

Are un stil puțin telenovelistic, dar asta te face să vrei să citești mai mult, să te lași purtat pe aripi de poveste, aducându-ți acțiunea și caracterele chiar în casa ta. Jojo Moyes reușește să o reabiliteze pe Lou din cel de al doilea volum în fața cititorilor. Nu mai este fata aceea naivă, care se aruncă mereu cu capul înainte, fără a vedea unde va nimeri. Acum, analizează puțin situațiile, și, deși iubește din tot sufletul, are grijă și de sufletul ei puțin. Se descoperă și începe să își cunoască adevărata valoare, iar asta mă face să o iubesc încă și mai mult.

Eu și totuși alta – o carte închinată iubirii de sine

Eu și totuși alta este un volum cald, ca o adiere de vânt domol, tomnatic. Jojo Moyes construiește un fel de cânt închinat iubirii, dar nu neapărat a celei romantice, deși avem parte de destul de multă iubire pe parcurs, ba chiar și de un soi de romantism, ci aceleia de sine. Lou învață să se iubească, să nu cedeze în fața rugăminților celor iubiți, să nu se mai topească în dorințele lor și să își trăiască viața după propriile reguli, lăsându-i pe cei care o iubesc să aleagă dacă o urmează sau nu pe drumul ei. Înțelege că oamenii vin și pleacă, dar că ea este datoare să încerce să fie fericită, în ciuda faptului că Will nu a ales-o pe ea, ci moartea, că iubirea, în cazul lui, nu a fost de ajuns.

În acest volum, o urmărim pe Louisa la New York, unde merge ca însoțitoare/asistent a lui Agnes Gopnik, o tipă ce devine soția de om bogat tipică: merge la evenimente caritabile care nu îi plac, ascultă bârfele ce se spun pe seama ei fără a riposta, pare plată, lipsită de propria strălucire. Însă se va dovedi a avea extrem de multe secrete și o nepăsare totală față de altcineva decât propria persoană. Poate de asta și ajunge Louisa să fie concediată total pe nedrept. Poate de asta am țipat la ea să se opună, dar i-am înțeles și punctul de vedere, care o plasează pe o treaptă clar superioară lui Lou dinainte.

Louisa Clar ajunge la New York prin intermediul lui Nathan, fostul terapeut al lui Will (o umbră încă prezentă și în acest al treilea volum, o modalitate frumoasă găsită de autoare pentru a îl păstra alături), și locuiește la familia Gopnik. Devine un fel de umbra lui Agnes, mută, surdă, confidentă, însă, cum se va dovedi, acest lucru nu va fi de ajuns.

New York este pentru Lou o adevărată aventură, încă de când pătrunde în America și trebuie să recunosc că e delicioasă reacția ei de la aeroport. Devine asistenta lui Agnes, apoi însoțitoarea unui cățel, dar cert este că lasă o urmă pe oriunde se duce, un  strop de bunătate și un pic de lumină, căci firea ei bună o face să nu poată fi indiferentă în fața nevoilor celor din jur.

Și se deschide din nou în fața dragostei, nu doar a lui Sam, pe care îl știm din cel de al doilea volum, paramedicul drăguț care m-a dezamăgit profund acum, tot la fel cât am iubit că Lou nu s-a lăsat impresionată, dar și cu Josh, un tip care seamănă izbitor cu Lou.

Jojo Moyes oferă deopotrivă romantism, bucurie, durere, frustrare, amuzament, într-un cuvânt emoție prin acest volum ce îi încheie trilogia. Și ne prezintă o Louisa mai hotărâtă, mai demnă de iubit. Nu că nu aș fi avut moment în care am țipat la ea și aici, pentru că devine enervant când observi că Josh nu o acceptă așa cum e și vrea să o transforme, dar își revine repede, așa că i se iartă totul.

Eu și totuși alta oferă o altă perspectivă asupra Louisei Clark și ne face să regretăm că ne despărțim de ea. Dacă nu ați citit și acest volum al trilogiei, vă îndemn să o faceți. E un volum frumos, al creșterii, al dezvoltării, al neacceptării unui tratament nedemn, indiferent cine este persoana care o face, care ne învață multe.

• Titlu: Eu și totuși alta
  • Autor: Jojo Moyes
  • Traducere: Manuela Bulat