DALE CARNEGIE: LIDERUL POȚI FI TU – RECENZIE

Anul acesta mi-am propus ca, măcar o dată pe lună, să citesc o carte de non ficțiune, numai bună pentru dezvoltarea mea personală. Mi-a ieșit și luna aceasta, când, cu ajutorul prietenilor de la Libris, a ajuns la mine o carte destul de îndrăzneață ca subiect aș zice eu, Liderul poți fi tu. Nu știu de ce m-am ferit de Dale Carnegie până acum, poate pentru că este destul de popular, dar am realizat că motivele erau doar în mintea mea. Scrie bine, asumat și pe înțelesul tuturor, iar acesta este un bonus pentru un novice în ceea ce privește dezvoltarea personală.

Liderul poți fi tu este o carte altfel pentru micii întreprinzători și antreprenori, un ghid care te îndrumă pas cu pas pentru a fi nu șef, ci conducător, lider pentru echipa ta. Și nu unul oarecare, ci unul de succes, care reușește să își formeze și susțină o echipă și, prin intermediul acesteia, să pună bazele unei afaceri înfloritoare. Dale Carnegie nu aduce neapărat lucruri noi, nemaiștiute, nemaiîntâlnite, însă reușește să sintetizeze și aducă la un loc chestiuni de bun simț, folositoare atât în afaceri, cât și în viața de zi cu zi. Cartea este un manual pentru a funcționa mai bine în cadrul firmei tale, dar și în rândul familiei și a prietenilor, pentru că, în definitiv, asta ne îndeamnă, să nu ne ocupăm tot timpul doar cu munca, ci să învățăm să împletim în mod armonios timpul acțiunii cu cel al repausului:

„Pentru fiecare dintre noi, este esențial să creăm un echilibru în viața noastră, să lăsăm loc și pentru alte lucruri decât munca noastră. Drept urmare, viața noastră personală ne va aduce mult mai multe satisfacții, dar nu numai atât. În mod inevitabil, îi va face pe oameni să devină mai energici, mai activi și mai eficienți la locul de muncă (…) Trebuie să încetați să mai considerați timpul dedicat familiei, sportului sau distracției ca fiind un timp pierdut.”

Liderul poți fi tu – un ghid despre cum să fii un antreprenor de succes

Am apreciat faptul că Dale Carnegie sau, mă rog, întreaga lui echipă ce a lucrat la această carte, nu îți vinde gogoși despre cum vei deveni tu acest om de afaceri extraordinar peste noapte și despre cum toate problemele vor dispărea dacă aplici aspectele menționate de el în volumul de față. Nu, liderul este prin definiție un om care muncește mult, care știe să delege sarcini și care se face plăcut de întreaga echipă cu care lucrează, iar Dale Carnegie a făcut asta cu oamenii săi, fapt care îl face de încredere pentru noi, cititorii. Opinia sa este una validă, venită din ani de experiență și de muncă, fapt care ne dă speranța că și noi putem. Și vedem asta și în celelalte povești de succes ce ne sunt prezentate în permanență pe măsură ce înaintăm cu lectura cărții.

Țin  să precizez că nu este o carte de teorie plată, care să fie greoi de citit. Nu, prin toate poveștile prezentate, exemple rupte din realitatea imediată, ce pot fi verificate pe Google (am aplicat metoda asta în cazul câtorva istorii de viață ce mi se păreau fascinante), devine aproape ca o carte de ficțiune. Te ține prins acolo, între paginile sale, iar asta este un punct forte al unei cărți de dezvoltare personală. Te face să vrei să descoperi mult mai multe, să te afunzi în toate acțiunile minunate derulate în fața ochilor tăi. Iar eu asta am făcut, cu creionul în mână pentru a îmi sublinia ideile principale și cu sticky notes pe lângă, pentru a marca tot ceea ce mi-a plăcut. Și nu sunt puține citatele scoase de mine în evidență, volumul e plin la final.

Dale Carnegie ne spune un fapt cu care sunt perfect de acord: vremea afacerilor rigide, în care ierarhia pornește de undeva de sus, de la tronul directorului, și se coboară într-o schemă piramidală până la cel mai mărunt lucrător, neștiut de nimeni, a apus. Nu mai e timp pentru rigiditate și lipsă de comunicare sau minimalizarea angajaților. Nu, așa devii doar tiran, succesul poate veni mai rapid, dar și căderea va fi la fel de fulgerătoare, pentru că nu ai oameni pe care să te bazezi. Aceștia își vor dori să scape de tine cu prima ocazie oferită.

Liderul adevărat va lucra cot la cot cu echipa sa. Își va construi adevărate bastioane prin intermediul oamenilor săi și va învăța să îi aprecieze pe toți, de la omul de serviciu la cel cu studii. Toți sunt importanți pentru o afacere interumană. Oamenii au nevoie de apreciere, iar în carte sunt descrise diferite metode inedite de premiere, ce mi-ar plăcea să fie aplicate mai des. Oamenii sunt încurajați să lucreze mai mult și mai bine atunci când se simt prețuiți și apreciați la locul de muncă:

„Tratați-vă angajații ca pe niște colegi de muncă, nu dictați, nu priviți cu superioritate, nu criticați. Până la urmă, ei sunt oamenii cu care lucrați, nu servitorii sau prietenii voștri. Tratați-i, deci, în mod corespunzător. Recunoașteți-le condiția fundamentală de om, care este comună tuturor membrilor organizației. Conducătorul care joacă rolul marelui șef își motivează oamenii doar pentru a-l antipatiza, odată ce el face atâta caz de funcția sa.”

În plus, suntem învățați să recunoaștem când greșim, iar dacă echipa greșește, să luăm întreaga vină asupra noastră. În definitiv, noi am coordonat totul. Dar dacă apare succesul, atunci acesta să fie creditat tuturor membrilor echipei. Să învățăm să comunicăm eficient, dar să și ascultăm cu adevărat, pentru a observa nevoile oamenilor noștri și, în același timp, pentru a face afacerea mai eficientă, căci fiecare om poate să vină cu propriile cunoștințe. Să ne îngrijorăm mai puțin și să punem preț pe cei din jurul nostru.

Liderul poți fi tu cuprinde un ghid îndrumător, pas cu pas, către o afacere de succes. Este frumos scrisă și de efect, fapt pentru care o recomand tuturor micilor antreprenori aflați la început de drum. Pune altfel lucrurile în perspectivă.

• Titlu: Liderul poți fi tu
  • Autor: Dale Carnegie
  • Traducător: Elena Neculcea