JOSH MALERMAN: MALORIE (BIRD BOX #2) – RECENZIE

Toamna asta mi-am propus să revin la anumite serii rămase neterminate, pentru a mai scurta puțin lista cărților necitite din bibliotecă. Așa se face că am citit acum, la început de octombrie, partea a doua a dilogiei lui Josh Malerman, Bird Box, și mă bucur că am făcut-o acum. Am mai încercat să o citesc acum un an, dar, atunci, nu știu de ce, nu reușeam deloc să mă conectez cu ea. Acum a fost cu totul altă situație. În două zile era gata.

Malorie, volumul doi al dilogiei Bird Box, este o lectură alertă și plină de adrenalină, care reușește să te țină cu sufletul la gură de la prima până la ultima pagină. Citești cu inima cățărată în gât și te înfiori la tot ceea ce autorul aduce în față. Trebuie să recunosc că am citit cu inima strânsă primul volum, dar acesta este mult mai bun, cu mult mai multe accente horror. Te ia prin surprindere cu atmosfera aceea creepy, care te face să întorci capul să te uiți peste umăr pe tot parcursul cât te afunzi în lumea lui distopică.

După cum știm de la volumul anterior, omenirea s-a schimbat, infestată de niște creaturi care s-au infiltrat în lume și au darul de a înnebuni oamenii care intră în contact cu ele. În ce mod, nu se știe, nici acum, când au trecut șaptesprezece ani distanță față de ceea ce cunoșteam. Atmosfera este una încărcată de frică, de angoase, sentimente care ne sunt transmise de către Malorie, femeia care ajunge la o anumită paranoie ce o face să nu mai își înțeleagă nici măcar copiii. Nu știe să ofere iubire sau încredere, pentru că teama ei trece de toate acestea. Așa că se refugiază în spatele bentiței și le cere asta și lui Tom și Olympiei, cei doi copii pe care îi crește și pe care a reușit să îi țină în viață, în ciuda lumii pline de violență și de incertitudine. Este un alt nivel de paranoia față de primul volum, iar asta mi-a plăcut teribil. Stai ca pe jar de la prima la ultima pagină, fără niciun pic de pauză. Ba chiar pe final, când intensitatea acțiunilor crește total, parcă ai vrea să poți închide și tu cumva ochii să nu mai vezi cu ochii minții toate ororile descrise de Josh Malerman, fapt pentru care ajungi să uiți să mai respiri. Lumea lui se transformă într-una a absurdului, în care cu greu mai deosebești realul de proiecția minții. Și te gândești cum de se poate ca cineva să mai rămână întreg la minte, chiar și neatins de creaturi, trăind în întregime în întuneric și singurătate.

Malorie – un horror care te ține cu sufletul la gură

Am revenit oarecum sceptică la acest volum, mai ales că avusesem deja un prim contact acum un an cu el. Însă, cred ca acum a fost momentul lui, pentru că l-am citit pe nerăsuflate de data asta, cu scurte pauze de respiro. O parte l-am ascultat pe Voxa și cred că asta a ajutat, pentru că totul devine mult mai intens astfel.

O regăsim pe Malorie alături de cei doi copii ai ei, unul real, unul de suflet, Tom și Olympia, acum în vârstă de șase ani. Sunt la școala pentru orbi unde îi lăsasem în primul volum, însă și aici se declanșează haosul și, ceea ce pare mai periculos, este faptul că și o femeie oarbă devine infestată și o ia razna, fapt care o face pe Malorie să își ducă paranoia la următorul nivel: nu mai le cere copiilor să își acopere doar ochii, ci și brațele și părul, pentru siguranță.

Apoi, ajungem zece ani mai târziu, la o fostă fermă ce le-a devenit cămin celor trei. Copiii sunt adolescenți acum, au șaisprezece ani, iar regulile, ca pentru orice tineri, nu mai sunt așa de ușor de urmat și acceptat. Un recenzor își face simțită prezența, cineva care pare să fi studiat puțin lucrurile din noua lume, însă Malorie nu îl lasă în casă, urmând propriile principii. Însă, Tom își face curaj și îi vorbește, cerându-i să le lase studiile pe veranda casei. Astfel, ei află că părinții lui Malorie sunt încă în viață, ceea ce reprezintă punctul care o face pe Malorie să nu mai fie atât de prudentă, și se zvonește că nu departe de ei, cineva a prins o creatură și oamenii au învățat să conviețuiască cu ele, fapt care îl face pe Tom să vrea să plece, să fugă din lumea rigurozității în cea pe care o consideră liberă. Acesta este punctul care declanșează întreaga nebunie. Cei trei lasă locul sigur și se avântă în necunoscut, ajungând la un tren care merge în orb. Abia aici viețile lor ajung la paroxism și totul pendulează între realitate și imaginație, între prezent și trecut, căci, atunci când nu vezi, trebuie să umpli cumva golurile prezente.

Mai multe nu vă spun, pentru că suspansul este important la o astfel de lectură. Pot să vă spun doar că am simțit teama personajelor și, personal, am avut o anumită angoasă cât timp am citit. E o neliniște ce se transformă de la personaje la tine, ca cititor, iar asta face ca acest thriller să capete accente horror. Frica atinge paroxismul, iar uneori îți vine să o scuturi de umeri pe Malorie. Uită că are adolescenți alături de ei, cărora prea mulți de nu le creează neliniște și le inoculează dorința de a nu se mai supune regulilor. Tom face tot felul de invenții, prin care să combată creaturile, iar Malorie nu îl ia deloc în serios, îi taie mereu aripile, fapt care îl irită teribil și îl determină în tren să fugă departe. Olympia capătă calități de lider, de conducătoare, fapt care se vede bine pe drumul spre tren și în acesta. Însă Malorie uită că ei au alte abilități, născuți și crescuți în lumea nouă, iar asta m-a enervat teribil pe tot parcursul lecturii. Compensează însă totul spre finalul cărții, când are un monolog teribil de profund și de dureros chiar cu creaturile, unde își concentrează întreaga durere.

Malorie este un final de dilogie complex, minunat scris, care reușește să îi transmită cititorului său toate stările personajelor sale. Un thriller cu accente horror ce te face să citești totul cu atenție sporită, pentru a nu pierde nici măcar un detaliu.

• Titlu: Malorie
  • Autor: Josh Malerman
  • Traducere: Liviu Szoke