ELIZABETH GILBERT: MĂNÂNCĂ, ROAGĂ-TE, IUBEȘTE – RECENZIE

Nu am apucat să vă vorbesc încă despre Mănâncă, roagă-te, iubește, de Elizabeth Gilbert, deși am mai pomenit-o pe ici, pe colo pe blog. Nu mă aflu la prima citire a sa, este una dintre cărțile mele de suflet din toate timpurile. Mă ajută foarte tare să mă opresc puțin din toată alergătura zilnică și să îmi pun lucrurile în perspectivă. E ca și cum ai avea alături un prieten bun, unul vechi și drag, capabil să te sprijine exact atunci când ai mai mare nevoie de ajutor. Romanul ăsta e un fel de întoarcere acasă pentru mine.

Mănâncă, roagă-te, iubește este un fel de carte terapie, un fel de stat la taifas cu tine, la o cafea cu propriu sine, în încercarea de a te regăsi după ce te-ai pierdut pe drum. Nu este în schimb o carte pentru oricine, ai nevoie de o anumită inițiere în tainele meditației și ale încercării de a îți vindeca traumele trecute. Dar dacă ai un pic de cunoștințe în această direcție și ești interesat de chestiile mai spirituale, atunci clar cartea asta este un adevărat regal pentru mine și suflet.

Este un roman autobiografic, deci nonficțiune, însă atrage prin simetria capitolelor, prin ironia și sarcasmul fine, fascinează prin lecțiile pe care le poți desprinde călătorind prin lume alături de Liz Gilbert și te emoționează prin toate trăirile deschise atât de frust, de sincer și direct de către autoare. Aluneci ușor pe firul memoriei în călătoria sa inițiatică, te pierzi pe străzile încărcate de pasiune ale Italiei, te refugiezi în ashramurile din India și te delectezi cu imaginile paradisiace din Bali. Elizabeth Gilbert are un stil extrem de vizual, care te face să te plimbi cu ochii minții prin toate locurile pe care le descrie în cartea sa. Apoi, pe măsură ce citești, te abandonezi propriei cercetări de sine, pentru ca, la final, să te întorci spre tine și să te analizezi în totalitate, cu toate căderile tale, asemenea eroinei, începând propriul drum spre vindecare. Tocmai pentru acest efect inițiatic în taine mistice și pentru cel tămăduitor am tendința de a reveni din când în când la această carte. O și dăruiesc destul de des celor apropiați din aceleași motive. E genul acela de bijuterie, un fel de comoară pe care ți s-ar părea ciudat să nu o împarți și cu alții, pentru ca și ei, la rândul lor, să se bucure de toată înțelepciunea adunată în paginile cărții.

Mănâncă, roagă-te, iubește – o călătorie inițiatică pe calea căutării de sine și a vindecării

Elizabeth Gilbert nu îmi este străină. Îi iubesc în egală măsură cărțile de ficțiune și pe cele de non ficțiune. Are modul ei de a dezvălui lucrurile într-un mod mai descriptiv, însă tocmai pentru unicitatea și plăcerea spunerii îi iubesc cărțile. Romanul ei autobiografic a văzut lumina tiparului din dorința de a putea spune lumii întregi cum a reușit să se transforme, să iasă din noaptea disperării la lumina vindecării și a găsirii de sine. Acum, și banii luați în avans pentru acest roman au ajutat-o să se piardă prin lume, dar asta este o altă poveste…

Totul începe cu o Liz distrusă sufletește, deși nu are parte de niciun eveniment nefast, de nimic major care să o scoată din zona ei de confort. Din exterior, ar putea părea că are o viață de vis: e căsătorită cu cel pe care credea că îl iubește, are o slujbă care îi place, călătorește mult… Și totuși… interiorul ei nu își poate găsi liniștea după care tânjește. Nu se poate calma, suferă de tristețe, anxietate și atacuri de panică, ce nu o lasă să doarmă și o fac să sfârșească în lacrimi amare și suferință pe podeaua băii. Și, ah, cum mai pot să mă regăsesc în povestea ei și cum mi-aș mai dori ca oamenii să învețe să privească dincolo de aparențe și să întindă o mână de ajutor acolo unde este nevoie! Și ca cei mai mulți să aibă curajul de a se rupe de vechi tipare, pentru a își urma inima, indiferent de gura lumii!

Tot în baie se produce și momentul revelator al lui Liz. Aflată la capătul puterii, învață cum să îl cheme pe Dumnezeu. Apoi, începe să facă pași spre ea și să facă o călătorie lungă pentru găsirea echilibrului și stabilității emoționale. Urmează un divorț dureros, o nouă relație dureroasă, pentru că ea nu își elimină tiparele și nu se eliberează de trecut și de traume… După care face saltul uriaș și își ia un fel de an sabatic, așa cum fac cei mai mulți imediat după terminarea studiilor, cu toate că e trecută de treizeci de ani, și pleacă în lume în căutarea propriului sine.

Ajunge în trei locuri pe care, după ce o citești, îți dorești să le vizitezi: Italia, India și Bali. Italia este locul în care învață italiana la ea acasă, gustă la dolce vita, își bucură papilele gustative cu mâncăruri fel de fel (vă trebuie mâncare lângă voi când ajungeți la partea asta, mai ales la Napoli) și se avântă pe flacăra pasiunii. Apoi, în India, refugiată în ashram, învață tăcerea aceea sumbră, care te conduce pe cotloane întunecate și întortocheate din tine, precum și să stea alături de sine în singurătate. În Bali, pe tărâmul paradiziac, redescoperă pasiunea și iubirea.

Toată această călătorie inițiatică o ajută pe Liz să se transforme, să se regăsească, să devină o variantă mai bună a sa. Și apoi le împărtășește și cititorilor săi din înțelepciunea astfel căpătată.

Mănâncă, roagă-te, iubește este un roman al vindecării și călătoriei, al descoperirii de sine și al depășirii greutăților. Dacă te simți singur și neînțeles sau ai impresia că nu ești în viață acolo unde ar trebui, îți recomand cu căldură cartea lui Elizabeth Gilbert.

• Titlu: Mănâncă, roagă-te, iubește
  • Autor: Elizabeth Gilbert
  • Titlu original: Eat. Pray. Love: One Woman`s Search for Everything Across Italy, India and Indonesia