MACKENZI LEE: GHID DE VICII ȘI VIRTUȚI PENTRU GENTLMENI – RECENZIE

A durat destul de mult până am ajuns la „Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni” de Mackenzi Lee și acum stau și mă întreb de ce nu am citit cartea asta încă de când a apărut. Cartea asta a fost un adevărat balsam pentru suflet, o supradoză de bună dispoziție împletită cu elemente istorice deloc de neglijat, cu atmosferă de epocă specifică începutului de an 1700 și cu acel inedit și spectaculos care îi conferă romanului doza de originalitate necesară. Mi-a plăcut la nebunie și acum, la final, nu pot decât să exclam cu mâna dusă în mod teatral la inimă și cu un evantai în spatele căruia să îmi ascund chicotele: „Oh, Monty! Tare drag mi-ai devenit!”

„Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni”  de Mackenzi Lee este o carte foarte bine documentată, mărturie în acest sens stând și anexele de la final care ne arată care sunt punctele reale de la care a pornit autoarea în crearea acestui roman magistral, cu o acțiune extrem de alertă și de măiestru construită, care te face să nu mai poți să o lași din mână până când nu ajungi la finalul ei. Cartea abundă în aventuri fel de fel, în răsturnări de situație savuroase, în momente romantice și în descrierea unor relații de familie controversate, fapt care ne face să ne adâncim cu totul în această lume, pentru a ieși năuciți la final, neștiind ce anume ne-a lovit cu atâta forță încât orice realitate exterioară a devenit insignifiantă.

Am citit cartea asta cu sufletul la gură, am râs și am plâns alături de personajele principale, tineri aflați la început de drum în viață, care se străduiesc să își găsească un loc special în lumea asta largă. Sunt caractere puternice, cu o mare voință și cu o dorință nebună de a trăi fiecare clipă la intensitate maximă, iar acest lucru nu este întotdeauna posibil, nu în epoca în care s-au născut ei, în care băieții erau obligați să accepte orice fel de tratament din partea tatălui, urmându-i poruncile întocmai, fără drept de apel, iar fetele trebuiau să păstreze aparențele de gingășie și de lipsă de interes pentru orice altceva în afară de treburile casnice și de creșterea copiilor. Este o lume  în care aparențele trebuie păstrate, mai ales că vorbim de oameni aparținând nobilimii, iar aici lucrurile se complică încă și mai mult. Tinerii trebuie să se maturizeze excesiv de repede, să își pună visele pe pauză și iubirile nealterate de dorința părinților, trebuie să își controleze emoțiile și ieșirile și să pară copiii model, gata să preia afacerea familiei. Tocmai pentru asta există Marele Tur al Continentului, un eveniment menit să îi cizeleze pe băieți, să le cultive gusturile în ceea ce privește arta și arhitectura, și să îi aducă înapoi acasă „vindecați” de orice fel de viciu și încărcați de energie pozitivă și educați în spiritul virtuților acceptate de societate.

Se simte presiunea asta socială pe tot parcursul citirii romanului, iar acest fapt îi acordă acestuia plusul de savoare de care avea nevoie. Însă, problemele se nasc atunci când personajele create de autoare și lăsate să acționeze în mod liber în fața noastră, a cititoarelor, refuză cu încăpățânare să se supună canoanelor sociale sau dorințelor părinților și luptă din răsputeri să își găsească rostul în lume și fericirea aceea adevărată. Nu sunt niște nobili tipici, iar acest fapt îi face extrem de „iubibili”. Îți ții pumnii strânși în speranța că nu se vor îneca la mal și că vor reuși să facă tot ceea ce și-au pus în cap, trecând peste toate rigorile care le-au fost impuse. Tocmai din acest motiv, romanul poate fi văzut și ca unul inițiatic și al maturizării, căci caracterele sunt șlefuite de-a lungul tuturor aventurilor de care au parte în Marele Tur al Continentului, și nu sunt puține, căci ajung din întâmplare posesorii unei chei neprețuite, care deține secretele unui panaceu menit să vindece toate bolile universului, sunt jefuiți la drumul mare și ajung în ghearele piraților, ajungând să se descopere cu adevărat la final și să facă tot ceea ce le stă în putință pentru a schimba mentalitățile închise din jurul lor.

66734518_793440727724718_3638176310070607872_n

„Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni” – dragoste de viață, aventură fără margini și romantism neconvențional

Autoarea ne prezintă trei personaje în adevăratul sens al cuvântului, care par a fi extrem de superficiale și de lipsite de substanță inițial: Henry (Monty) Montague, prietenul său, Percy Newton, și sora lui, Felicity Montague. Pare că el este dedat în totalitate viciilor, căci ia parte la orgii inimaginabile și nu se teme să își afirme iubirea atât pentru femei, cât și pentru bărbați, iar Felicity pare tânăra tipică secolului în care trăiește, îndrăgostită de cărțile pline de romantism, de care nu se poate despărți nici chiar la masă. Acțiunea viitoare ne va schimba în totalitate percepția asupra lor și ne va transforma din spectatori în persoane active în acțiune, care ajung să țină la cei trei prieteni, să se teamă pentru ei, să râdă alături de aceștia și să ofteze atunci când lucrurile nu ies chiar așa cum ar trebui.

Monty nu este chiar gentlemanul perfect, cu toate că tata sa s-a străduit să îi ofere cea mai bună educație. A fost dat afară de la Eton, școala unde studia, își face mereu tatăl de rușine cu ieșirile lui în public și cu dorința lui deloc secretă de a se apropia de femei, dar mai ales de bărbați, se dedă jocurilor de noroc, bețiilor și ieșirilor în noapte,  ce mai, pare a fi rușinea familiei. Tocmai din dorința de a îl aduce pe drumul cel bun, tatăl său îl trimite în Marele Tur al Continentului, o activitate obișnuită la începutul anilor 1700, fapt menit ca, timp de un an, să îl aducă pe fiul său pe drumul cel bun, astfel încât să devină demn de a fi moștenitorul întregii averi a familiei. În caz contrar, urmează dezmoștenirea, mai ales că acum există și un al doilea fiu, care ar putea deveni stăpânul a tot și a toate. Aceasta este dorința tatălui, însă Monty speră ca acest tur să fie momentul de top al distracțiilor sale, să se dedea dezmățului și să își trăiască în sfârșit iubirea alături de prietenul său de o viață, metisul Percy Newton. În schimb, această călătorie se va dovedi a fi aventura vieții lui, cea care îi va schimba în totalitate percepția asupra vieții și a lumii din jurul, transformându-l într-un bărbat responsabil, capabil să își asume chiar și cele mai grele decizii.

Prima parte a călătoriei pare a corespunde planurilor lui Monty, în ciuda atentei supravegheri și a vigilenței domnului Lockwood, ursarul lor (persoana însărcinată să le prezinte cele mai la modă orașe europene și să aibă grijă de tineri până la întoarcerea acasă). El ajunge tocmai la Versailles, unde reușește să se prezinte în toată splendoarea, gol pușcă, în fața celor mai de vază nobili, ba chiar și să îl enerveze pe ducele de Bourbon prin comportamentul său. Cum Monty nu se poate abține, alege să se răzbune pe duce și fură din apartamentul acestuia o cutiuță ce pare lipsită de valoare, dar care se va dovedi crucială mai apoi și punctul de plecare al tuturor aventurilor celor trei prieteni. Nu vă voi spune ce este cu această cutiuță, aceasta veți afla citind cartea. Tot ce vă pot spune este că Monty, Felicity și Percy vor călători din Marsilia în Barcelona, din Barcelona în Veneția și din Veneția în Santorini. Veți descoperi alături de ei aceste locuri și veți întâmpina pericolele alături de ei, temându-vă atunci când veți călători clandestini pe mare pe o corabie care nu acceptă metiși la bord, veți suspina atunci când Percy va suferi de crize acute de epilepsie, veți țipa cu groază când veți ajunge pe corabia piraților sau când tunelul venețian se va surpa în urma voastră. Doar voi veți țipa, căci personajele dragi nu vor face asta, ci vor înfrunta totul cu mult umor, cu curaj și cu un pic de nebunie specifică vârstei. Și veți descoperi dragostea alături de Monty, chiar dacă este una atipică. Nici nu mai contează cum este aceasta, atât timp cât aceasta oferă aripi să poți zbura spre zări înalte.

„Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni” este o carte savuroasă, pe care o recomand din tot sufletul. Nu vă veți plictisi cu ea.

Titlu: Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni

Autor: Mackenzi Lee