PETER SWANSON: FATA CU UN CEAS ÎN LOC DE INIMĂ – RECENZIE

Nu mai este o surpriză pentru nimeni faptul că, de cele mai multe ori, aleg cărțile pentru copertă. De fapt, este primul factor care mă atrage la o carte. Dacă aceea nu arată bine, sunt slabe șansele să o adaug în coșul de cumpărături, mai ales dacă și autorul îmi e necunoscut. În cazul de față, Fata cu un ceas în loc de inimă de Peter Swanson, nu m-am putut abține. Am văzut-o pe Libris și am luat-o fără niciun drept de apel. Coperta este superbă, titlul metaforic animă imaginația, dragoste la prima vedere a fost.

Fata cu un ceas în loc de inimă este un thriller minunat scris, cu stilul acela regăsit în cărțile noir sau în poveștile cu Miss Marple sau Sherlock Holmes. E un cumul de acestea, dar trece cumva peste prin atingerea unui subiect cât se poate de actual și de tipic lumii moderne: furtul și jocul piramidal pentru a face avere. Peter Swanson este un scenarist minunat, cu un stil extrem de vizual, lăsându-ți impresia că asiști la un film american de acțiune, unde protagonistul ești chiar tu. Atât de frumos este scrisă cartea asta încât ai impresia că ești la rândul tău un George Foss. Și da, este mai mult un scenarist decât un scriitor de cuvinte, căci face planuri și ne prezintă scenarii a ceea ce ar fi putut fi. Când crezi că ai înțeles totul, apar răsturnările de situație și o iei de la capăt cu puzzle-ul. Te duce de colo colo, bănuiești când pe unul, când pe altul, te amețește și îți dă posibilitatea de a îți crea propriul final. Nu poți termina totul în punctul în care se termină cartea, derulezi acțiunea mai departe în minte și ajungi undeva prin Mexic, unde speri că toate se vor aranja în sfârșit de la sine și în ordinea corectă.

PETER SWANSON: FATA CU UN CEAS ÎN LOC DE INIMĂ - RECENZIE

Fata cu un ceas în loc de inimă – o cursă contra cronometru

Peter Swanson s-a jucat teribil cu mintea mea. Mi-a oferit atât de multe posibilități, încât nu mi-a trecut prin cap ultima variantă și clar nu mă gândeam că, imediat după terminarea romanului, voi mai avea în minte încă multe gânduri legate de ceea ce s-a întâmplat. E o combinație extrem de reușită între thriller noir și psihologic și asta mă face să îmi doresc și celelalte cărți ale lui.

Povestea ne este prezentată pe două planuri: trecut și prezent, armonios împletite. Astfel, aflăm de marea dragoste a lui George Foss din facultate, Liana Decter. Ca prima dragoste, i-a rămas în memorie în permanență, mai ales că au avut parte de câteva luni cu sentimente puternice, care i-au apropiat enorm, pentru ca totul să se rupă brusc, cu o presupusă sinucidere. Se va dovedi că lucrurile sunt mult mai complicate de atât, iar George a rămas cu ideea că, la un moment dat, Liana îl va căuta, după ce își va rezolva toate zbuciumările din interior și nu sunt puține deloc.

Douăzeci de ani mai târziu, într-o seară de vineri, acest lucru chiar se întâmplă. Ca și cum nici măcar nu ar fi dispărut, Liana reapare și îi cere lui George să îi facă o mare favoare: să ducă niște bani furați la proprietarul de drept. Acesta este punctul de plecare pentru o întreagă teorie a conspirației, pentru secrete revelate, un păienjeniș de crime și trădări, care au consecințe grave. Adevărul devine mereu altul, iar ramificațiile se întind ca tentaculele unei caracatițe, agățând totul în jurul lor și distrugând vieți.

George Foss, cu toate că mi-a plăcut, este personajul care m-a făcut să fiu extrem de confuză în privința acțiunilor sale. Este indecis și acționează la impuls, în ciuda faptului că nu mai este un student naiv și știe cu cine are de a face. Liana nu este tocmai exemplul tipic de femeie fatală și nici ușor de iubit. A făcut multe greșeli în trecut și este deja urmărită de poliție pentru fapte grave. A schimbat nume peste nume și se pricepe la actorie. Cu toate acestea, George acceptă să îi facă diverse comisioane, chiar și atunci când lucrurile se complică și el sau cei dragi lui sunt amenințați. Are o naivitate atât de mare încât mi-a fost destul de greu să îl înțeleg. Are în permanență speranța că Liana va reveni la el și că vor relua povestea de iubire de unde au lăsat-o și asta îi provoacă multe probleme. Pare obsedat și asta devine enervant la un moment dat.

Fata cu un ceas în loc de inimă este o lectură antrenantă, care îți face piele de găină și te ține cu sufletul la gură de la prima până la ultima pagină. Adevărul se dovedește a fi relativ și jocurile de culise enorme, cu mize mari. Ce s-a întâmplat cu adevărat, rămâne de văzut.

Fata cu un ceas în loc de inimă - recenzie

• Titlu: Fata cu un ceas în loc de inimă
  • Autor: Peter Swanson