SEMIDA MARCU: INIMA MEA ÎȘI VA AMINTI (UN NOU ÎNCEPUT #1) – RECENZIE

Vă mai amintiți de seria aceea Iubiri de poveste care apărea la chioșcurile de ziare? Nu cărțile acelea care apar acum vinerea, ci erau un fel de broșuri cu povești emoționante cuprinse între paginile lor. Nu foarte elaborat scrise, nu extrem de complexe, dar de o profunzime aparte prin prisma mesajelor transmise. Ei bine, către acel tip de povești m-a dus cu gândul Inima mea își va aminti, primul volum al seriei Un nou început de Semida Marcu, apărut la editura Dreams Publishing House. Are cam același vibe și formă, iar titlul te face să simți trăiri puternice încă de când deschizi primele pagini ale acestei cărți.

Inima mea își va aminti este o cărticică ce stă sub semnul emoției puternice, fapt care te face să verși lacrimi pe ici, pe colo, pe măsură ce te apropii mai tare de protagoniști, Samantha și Ethan, și le afli poveștile. Este un volum despre dragostea de viață, despre a supraviețui tuturor loviturilor acesteia și de a te încrede în divinitate pentru toate nenorocirile care lovesc cu putere. Existența este traversată de durere, suferință, de urcușuri și coborâșuri, de lumini și umbre, însă, atât timp cât ai oamenii potriviți alături, care te iubesc necondiționat, poți trece peste orice încercare și te ridica asemenea păsării Phoenix din propria cenușă. Acestea sunt gândurile pe care ți le oferă această carte pe toată durata lecturii ei, iar acest fapt te întărește oarecum să mergi pe calea credinței în mai bine și în Dumnezeu indiferent de furtunile pe care le ai de înfruntat.

Inima mea își va aminti – „o luptă-i viața, deci te luptă, cu dragoste de ea, cu dor” (George Coșbuc)

Semida Marcu își construiește opera sub semnul intensității și al incertitudinii. Emoțiile puternice irup la fiecare pagină, căci personajele sale au multe dureri și suferințe de înfruntat, iar tocmai când cred că lucrurile intră pe un făgaș normal și că merg spre mai bine, se întâmplă ceva cu totul neprevăzut, care le dă întreaga existență peste cap.

Samantha e o tânără cu o poveste dureroasă în spate. Trădată de cei care ar fi trebuit să îi ofere iubire, chiar bunicul său, și de cea care i-a dat viață, mama care nu a avut curajul să lupte pentru libertatea lor, și mai apoi de un tată care se dovedește a fi un monstru, fata a trebuit să ducă o luptă cu sine pentru a ieși din nou radiind la suprafață și pentru a se lăsa iubită de părinții săi adoptivi. Alături de ei, are o viață liniștită, care o ajută să se vindece de durerile trecute. Studiază cu meticulozitate și pasiune medicina și totul pare a intra pe un făgaș normal, asta până când mama ei este diagnosticată cu o boală gravă la inimă și sunt nevoiți să lase America în spate pentru a se muta în pitorescul orășel Zermatt din Elveția, locul propice pentru o viață mai puțin stresantă și mai lipsită de griji.

Ca o paranteză, mi-ar fi plăcut să aflăm mai multe despre boala mamei. Ce fel de slăbiciune a inimii poate conduce la acest fapt? Iar, mai apoi, când totul pare în ordine, să se fi pus puțin accentul pe recidiva bolii sale, care să conducă la decesul prematur. Câteva elemente lipsesc din decor, fapt care te face să nu procesezi foarte bine lucrurile.

Revenind, Zermatt devine acasă pentru Samantha, în ciuda pierderii mamei sale. Găsește prieteni în Anna și Umberto, medicul care i-a tratat mama și soția acestuia, și în Ursula, femeia din casă a acestora cred (încă nu sunt foarte sigură care este rolul acesteia acolo, nu e foarte detaliat, dar, pe măsură ce trece timpul, devine omul de bază al Samanthei). Tot aici, îl descoperă pe Ethan, cel care urmează să devină sufletul ei pereche, un om cu o poveste la fel de încărcată de suferință ca și a ei.

Însă iubirea lor nu are un parcurs lin, cu toate că se naște din focul pasiunii. Femeia cu care bărbatul s-a logodit din dorința de a îi face pe plac tatălui său reapare în viața lui și acest fapt îl desparte ani buni de iubirea inimii sale. Aspectul acesta cu iz telenovelistic nu e deranjant, înțeleg dorința autoarei de a pipera puțin intriga și de a nu lăsa lucrurile să curgă lin, însă nu am înțeles de ce trebuia să fie despărțiți până când Samantha a terminat facultatea. Puteau să își reia povestea în mod firesc, fără sacrificiul acesta suprem făcut de Ethan, care nu este chiar cel mai natural lucru de făcut atunci când iubești pe cineva.

Însă, viața îi reunește pe cei doi, iar căsătoria și mutarea în America par pași firești în relația lor, la fel și copiii care apar mai târziu, pentru a le încununa relația. Însă, fericirea și liniștea nu durează mult, pentru că Samantha află că are Alzheimer, iar efectele bolii se simt imediat. Cum se va sfârși totul, rămâne să aflați.

Inima mea își va aminti e o poveste drăguță, cu o mare încărcătură emoțională, cu personaje complexe și frumos construite, însă cu un subiect nu foarte bine dezvoltat din cauza numărului mic de pagini. Anumite momente puteau fi lungite, iar trecerea de la un moment narativ la altul ar fi curs mult mai firesc. Așa, totul este un tăvălug în care te pierzi pe alocuri. Planul temporal nu este foarte bine delimitat și se sare de la un moment la altul fără a ți se oferi indicii în prealabil, iar acest lucru devine obositor. Aș fi vrut mai mult, cartea are potențial, autoarea are o scriitură sensibilă, frumoasă, dar neșlefuită. Sper ca viitoarele volume ale seriei să primească o mai mare atenție și să fie puțin mai închegat construite! Este o lectură ușurică, bună pentru zilele toride de vară sau pentru citit la gura sobei, dar cam atât, cu toate că ar fi putut deveni memorabilă prin prisma poveștii prezentate. Izul usor telenovelistic te ține ancorat între paginile sale, dar, în același timp, face cartea mai puțin credibilă pe alocuri. Aștept cu interes un nou volum, sperând la niște îmbunătățiri ale stilului!

• Titlu: Inima mea își va aminti
  • Autor: Semida Marcu
  • Serie: Un nou început, volumul 1