JULIEN SANDREL: CAMERA MINUNILOR – RECENZIE

Sunt unele cărți care par să îți vorbească încă dinainte de a ajunge la tine, iar eu am început să simt asta din ce în ce mai rar fată de romanele pe care le aleg. Zilele acestea m-am delectat cu o cărticică pe care, în prealabil, o admirasem destul de tare pe Libris. Nu știu, a fost așa, un fel de crush literar. Coperta mi-a vorbit. Părea că vorbește despre recompunere, despre întregirea persoanei, adunând bucăți după bucăți împrăștiate undeva în neant și am simțit nevoia să am cartea acasă. Recunosc, a fost mult mai mult decât mă așteptasem inițial și mi-a bucurat sufletul într-un fel în care puține cărți au mai reușit să facă asta în ultimul timp.

Camera minunilor este un roman de o sensibilitate aparte, care ți se strecoară pe nesimțite în suflet, rămânând acolo și oferindu-ți adevărate lecții de viață, de forță, de dorința de a o lua de la capăt indiferent de greutățile pe care le ai de traversat și de vicisitudinile pe care viața ți le scoate în cale. Chiar și în cele mai grele momente există o binecuvântare și chiar și atunci când tristețea și neputința de a îi ajuta pe cei dragi ne împresoară din toate părțile trebuie să ne amintim să vedem luminița de la capătul tunelului. Julien Sandrel ne arată că uneori trebuie să trecem prin cele mai profunde neguri pentru a ne descoperi pe noi și pentru a ne găsi calea de urmat prin viață:

„Pentru mine, povestea lor era ca un mesaj de speranță: după fiecare coșmar, răsare o nouă zi. De la accidentul lui Louis, așteptam zorii, însă îmi dădeam seama că trebuia să merg înainte prin noapte, că oricând era posibil să-ți croiești un drum, fie bezna oricât de adâncă.”

69679497_355768305308043_8873830813574103040_n

Camera minunilor – o lecție de viață și o poveste plină de sensibilitate și emoție

Romanul acesta este o adevărată bijuterie, care îți oferă un optimism debordant dincolo de povestea emoționantă pe care o întâlnim creionată între paginile sale. Este o carte  care pornește de la o realitate cruntă, dar care se transformă într-o adevărată lecție de viață, într-o continuă descoperire a sinelui, despre relația dintre părinți și copii, despre a acorda mai mult timp celor dragi nouă, de care adeseori uităm, crezând că vor fi lângă noi veșnic, cu toate ca nimeni nu ne promite asta vreodată, și, nu în ultimul rând, despre trăirea fiecărei clipe la maximum, ca și cum ar fi ultima, despre aruncarea în vârtejul numit viață fără teamă, căci în impulsul  de moment stă adevărata frumusețe a vieții.

Viața este asemeni unui diamant ce trebuie șlefuit din când în când pentru a ajunge la esența sa, la adevărata ei frumusețe, și pentru a putea să te bucuri de miraculosul din fiecare zi, din fiecare clipă în parte, iar asta este ceea ce descoperă Thelma într-un moment în care simțea că nimic nu mai are importanță și că se pierde pe ea puțin câte puțin. Ea ajunge să trăiască într-un coșmar devenit realitate, pe care orice părinte speră să nu îl experimenteze vreodată. Într-o zi oarecare, când ea era prea grăbită pentru a își asculta copilul de doar doisprezece ani și prea preocupată de un telefon venit de la serviciu, întreaga ei existență este dată peste cap și ajunge să simtă neputința de a nu putea face nimic pentru puiul de om căruia i-a dat viață. O clipă de neatenție în timp ce se dădea pe skateboard îl duce pe fiul ei, Louis, direct în fața unui camion, care îl lovește din plin. Acesta este momentul de răscruce care schimbă cu totul viața Thelmei, pentru că doctorii nu sunt siguri ca Louis se va mai trezi din comă și i se oferă patru săptămâni pentru a lua o hotărâre în privința lui, însă nimeni nu poate garanta că se va mai trezi vreodată.

Ceea ce am iubit la această carte este faptul că, deși tratează un subiect extrem de sensibil, Cartea minunilor nu este o poveste tristă, care să îți smulgă multe lacrimi, ci una extrem de optimistă și dătătoare de putere pentru a continua să trăiești dincolo de toate problemele și durerile pe care le primești. Se simte o căldură din fiecare rând scris și din fiecare gest pe care mama îl face din dragoste pentru copilul ei și, de ce nu, din dragoste de viață. Autorul ne oferă atât perspectiva Thelmei, care reînvață să își pună ordine în priorități, cât și pe cea a lui Louis, aflat în comă și ascultând tot ceea ce se petrece în jurul lui.

69540187_10213738934257949_5187154581745827840_n

Camera minunilor – despre viața trăită la intensitate maximă și despre minunile de zi cu zi

După accidentul lui Louis și lipsa de speranță în vindecarea lui din partea doctorilor care îl îngrijesc, Thelma are două alegeri de făcut: fie să se afunde în abisul fără margini al disperării și nefericirii, fie să lupte pentru el și să îi ofere și lui motive să revină la viață și bineînțeles că alege cea de a doua variantă. Știe ca nu poate sta cu mâinile în sân și că trebuie să facă un pic mai mult decât strictul necesar pentru a își recapătă fiul. Găsește un caiet al minunilor, cum i-a spus fiul ei, în care Louis își trecuse toate visurile și dorințele, toate nebuniile pe care avea de gând să le facă la un moment dat în această viață, iar mama lui alege să le pună în practică în luna rămasă la dispoziție, filmând totul și punându-i fiului său o proiecție în camera de spital, pentru a îi arăta că totul este posibil.

Astfel, Thelma ajunge în Tokyo, unde experimentează cultura asiatică, în Budapesta, unde participă la cursa de culori, cunoaște un mare star pentru adolescenți și joacă intens fotbal. Însă, pe lângă toate activitățile nebunești trecute pe caietul copilului ei, Thelma ajunge să se cunoască pe ea însăși, să se bucure de viață din nou, așa cum nu o făcuse niciodată de la venirea pe lume a fiului ei, pe care l-a crescut singură, să aleagă tot ceea ce e mai bun pentru ea, să iasă din zona de confort și chiar să renunțe la munca ce nu o mai împlinea deloc. Ajunge să își găsească marea dragoste și să se recompună din fragilități de ființă umană, găsindu-și din nou calea în viață și un țel de urmat. Tocmai în asta constă frumusețea acestui roman, căci, cu toate că se putea prăbuși la pământ în urma durerii mari, Thelma alege să lupte și să se ridice deasupra tuturor, astfel încât să îi ofere și copilului ei motive să lupte.

Camera minunilor îți oferă o mare poftă de viață și o bucurie de a trăi totul la intensitate maximă, de a îți reorganiza prioritățile și de a face totul pentru tine și cei dragi ție.

69991437_10213732483776691_2197112003695214592_n

Titlu: Camera minunilor

Autor: Julien Sandrel

Titlu original: La chambre des merveilles

Traducator: Ela Negreanu

Editura: Trei

Colecție: Fiction Connection

Număr de pagini: 208

Cartea poate fi găsită aici.

13 gânduri despre ”JULIEN SANDREL: CAMERA MINUNILOR – RECENZIE

1. Oli zice:

Eram foarte curioasa in privinta acestei carti, m-a tentat foarte mult, dar nu m-am hotarat in privinta ei, insa minunata ta recenzie m-a convins, am trecut-o pe lista de lecturi. Felicitari, Oana, si multumesc pentru recomandare! ❤

Mulțumesc din suflet, Oli! ❤ Cartea este emoție pură și dragoste de viață. Scurtă ca întindere, dar intensă. O recomand cu căldură. ❤