ROSAMUND LUPTON: SORA – RECENZIE

Sunt unele cărți care te prind în mrejele lor încă de la prima vedere, au acel ceva care strigă spre tine: „Ia-mă! Îmi doresc să fiu a ta și sa ne cunoaștem mai bine!”. Nu mi se întâmplă așa cu toate cărțile, însă, cu unele, parcă simt o conexiune extrem de strânsă, de puternică, ce mă face să vreau să o aduc acasă cât mai repede și sa îi descopăr povestea frumos ascunsă între pagini. Așa s-a întâmplat și în cazul romanului Sora de Rosamund Lupton, pe care am observat-o dând o raită pe unul dintre anticariatele mele online preferate, Târgul Cărții. Nu m-au înșelat deloc sentimentele în privința acestei cărți, a fost exact ceea ce speram să fie. În plus, are acțiunea plasată în unul dintre locurile mele preferate din Europa: Londra, nici nu aveam cum să nu fiu interesată de ea măcar așa, un pic.

Sora este o carte absolut minunată, care sunt sigură că își va găsi locul printre marile romane ale literaturii clasice la un moment dat, căci este scrisă într-un stil care te pătrunde până departe, adânc în suflet, și o poveste plină de emoție, de sensibilitate. Autoarea scrie extrem de vizual și te face să observi totul cu ochii minții, de parcă ai fi chiar acolo, pe străzile Londrei, participând la găsirea lui Tess și mergând pas cu pas pe urmele ei. Elementul de mister, de thriller este la el acasă, iar tu, ca cititor, asculți mărturia surorii ei, Beatrice/Bee, te deplasezi alături de ea din aproape în aproape și cauți semnele și indiciile care îți arată că sora ta, de care erai extrem de apropiată, nu s-a sinucis, nu a suferit de psihoză, ci a fost ucisă în cel mai josnic mod cu putință. Nu primești toate indiciile de la început, nu știi unde vei ajunge, însă Bee i se adresează direct surorii ei în mărturiile sale, iar acest fapt te face să te apropii extrem de tare de ambele personaje. Apoi, alături de toate aceste elemente care te cuceresc citind romanul lui Lupton, există și o dramă ce rezultă din relațiile de familie și de iubire descrise în roman, iar acest fapt înduioșează și te face să verși lacrimi amare.

Sora – roman al căutării adevărului și al descoperirii de sine

Rosamund Lupton își deschide romanul în mod direct și abrupt cu prezentarea adevărului: Tess Hemming, sora lui Beatrice, a dispărut, iar Bee simte nevoia să îi scrie o scrisoare, prin intermediul căreia să își mărturisească sentimentele și toate dorurile. Întreaga carte este un fel de odă pe care sora mai mare i-o dedică surorii ei, care acum nu mai este prezentă în această lume. Gândurile ei pentru Tess sunt întrerupte doar de anchetatorul Wright, cel care merge înapoi pe firul memoriei, încercând să afle adevărul gol goluț și ce anume i-a scăpat poliției prima dată, atunci când ancheta anunța o sinucidere.

Tess este artistă, trăiește în Londra și pare a deborda de o energie extraordinar de mare, capabilă să mute și munții din loc. Este studentă și încă își permite să facă toate nebuniile din lume. Are un apartament vechi, dar care ei i se pare plin de șarm și extrem de boem, al cărui dormitor l-a transformat în atelier de lucru. Pare extrem de fericită, iar Bee crede că știe totul despre sora ei, că îi cunoaște viața cu cele mai mici secrete, că sunt atât de apropiate încât își pot spune orice, cu toate că un ocean întreg le desparte.

Bee s-a mutat în America, în New York, unde trăiește alături de cel pe care îl consideră sprijinul ei, Todd. Evenimentele ulterioare, când Bee trece prin focurile iadului, îi vor demonstra ca era mai mult vorba de obișnuință, iar nu de atașament și afecțiune. Viața ei nu este perfectă, însă se străduiește cu fiecare zi care trece. Se zbate și adoptă agitația specific newyorkeză, fapt care o va bântui mai apoi, după dispariția surorii ei, căci se consideră vinovată de faptul că nu a intervenit la timp, că a lăsat oportunitatea să îi scape printre degete. Tocmai pentru că i se adresează de multe ori direct lui Tess, putem simți întreg zbuciumul ei sufletesc, pentru că nu a fost acolo pentru sora ei, pentru că nu a făcut mai mult, pentru că nu a auzit strigătele ei de ajutor. Se frământă și simțim asta din fiecare dialog mental cu sora ei.

Destinul lui Tess se schimbă dramatic în momentul în care ajunge să se gândească să fie mamă singură, rămânând însărcinată cu unul dintre profesorii ei de la facultate. Ea repetă oarecum destinul mamei lor, care, după boala și moartea prematură a lui Leo, fratele lor, le crește de una singură, căci tatăl a hotărât să fugă departe. Mai mult decât atât, Tess află că bebelușul ei încă nenăscut suferă de fibroză chistică, asemeni lui Leo, fapt care o determină să apeleze la un tratament experimental, care îi relevă faptul ca pruncul ei este sănătos. Asta este ceea ce știe Bee, însă, ceea ce află la fața locului, o dezechilibrează teribil: Tess a născut un copil mort, tot afirmă că primește telefoane de amenințare și că este urmărită, însă, în afară de vecinul și proprietarul ei, Amias, nimeni nu o crede.

În momentul în care Tess dispare, Beatrice se întoarce în Anglia. Întâi, află despre suferința surorii ei și speră până în ultima clipă că va fi bine, că o va găsi și ca se vor regăsi. Apoi, când poliția găsește cadavrul lui Tess într-o clădire abandonată dintr-un parc și anchetatorii consideră că a fost clar vorba de sinucidere, căci suferea de psihoză și depresie în urma nașterii copilului mort, Bee decide să se mute cu totul în casa surorii sale și vrea să afle răspunsuri, căci sunt multe goluri și necunoscute pentru ultima parte a vieții surorii ei. Ca un Hamlet feminin, Beatrice merge pe urmele surorii ei și descoperă adevăruri tulburătoare și un lanț al minciunilor. Dincolo de toate acestea, Bee începe să se redescopere pe sine. Va reuși ea să se găsească pe sine la finalul căutărilor sale? Ce a făcut Tess, s-a sinucis sau a fost ucisă? Nu pot să vă spun, căci v-aș strica plăcerea lecturii.

Sora este un roman tulburător, de o frumusețe aparte, care te face să îți pui la rândul tău multe întrebări. Admiri puterea lui Beatrice de a trece peste orice și de a încerca să afle totul despre sora ei, astfel încât să cunoască adevărul. O simți pe Tess prin prizma lui Bee și ajungi să o iubești, cu toate că este personajul absent. Descâlcești misterele, afli adevărurile și te întorci spre tine, pentru a te descoperi la rândul tău și cred cu tărie că acesta este rolul unei cărți bune: acela de a nu te lăsa indiferent la final și de a îți oferi o noua perspectivă asupra propriei vieți, astfel încât să ajungi să te dezvolți și să devii o variantă mai bună a ta.

Titlu: Sora

Autor: Rosamund Lupton

Titlu original: Sister