ELLA SORANI: CHRISTA – STYLISHED BOOKS – RECENZIE

În ultimul timp, a început să îmi placă să ies puțin din zona mea de confort și să citesc cărți spre care nu m-aș fi îndreptat în mod normal. Am zis că este cazul să fac aceasta tot mai des în noul an, pentru că vreau să fiu surprinsă și să descopăr noi și noi minunății, la care în mod normal nu aș fi ajuns sigur. Acesta este și cazul romanului scris de Ella Sorani, o autoare din mediul Wattpad, Christa, pe care l-am descoperit pe Stylished Books datorită coperții minunate și încărcate de feerie pe care oa are. Nu vă lăsați înșelați de numele autoarei, așa cum sunt sigură că ați fi tentați, pentru că, deși nu are sonoritate pur românească, autoarea e româncă, iar cartea ei are acțiunea plasată în spațiul românesc, în apropiere de frumosul târg al Ieșilor, fapt care îi conferă autenticitate și originalitate. Citind cartea, am descoperit că simțul meu nu m-a înșelat de data aceasta și că, în cazul de față, nu doar coperta este minunată, îndemnându-te la visare, ci și povestea în sine, care este una de o frumusețe aparte și extrem de bine construită și de documentată, plasându-te prin stilul cinematografic direct în perioada lui Cuza, la curțile boierimii, ceea ce m-a bucurat nespus de tare.

Christa este dovada clară că esențele tari se țin în sticluțe mici. Nu este un roman mare ca întindere, îl poți parcurge în doar câteva ceasuri, dar te încântă prin povestea pe care o prezintă și prin toată acea strălucire prezentă la curțile boierești de odinioară. Autoarea plasează acțiunea într-un spațiu neaoș românesc, la Strunga, o localitate aflată nu departe de Iași, și reușește să creeze un historical romance demn de cele scrise de autorii străini. Mi-era dor de acest gen literar și cred că se potrivește perfect cu serile friguroase de iarnă. În plus, Ella Sorani ne oferă doza perfectă de intrigă, iubire, tensiune epică și atmosferă de epocă, pe care le amestecă cu măiestrie, ceea ce transformă romanul ei într-unul încântător și plin de strălucire.

Romanul aduce în prim-plan, așa cum anunță și titlul, istoria de viață a Christei, o tânără care a trecut prin focul încercărilor sorții, căci părinții i-au murit, tatăl a cheltuit aproape întreaga avere ce ar fi putut-o ajuta să aibă parte de o căsătorie bună, conform convențiilor vremii, unchiul ce îi devine tutore o vinde pentru a își putea plăti datoriile, iar ghinioanele ei ar putea fi enumerate la nesfârșit. Însă, toate aceste chestiuni nu o împiedică să lupte și să renască asemeni păsării Phoenix din propria cenușă.

Christa – o poveste minunată de dragoste, desfășurată pe fundalul intrigilor de palat de la curtea lui Cuza

Ella Sorani ne oferă o poveste splendidă, care ne arată că dragostea poate face minuni și poate transforma chiar și cele mai reci inimi, topind gheața ce le-a cuprins în urma durerilor mari și readucând bobocul speranței în sufletele celor care o trăiesc. Totul pornește de la o simplă întâmplare nefericită, de la un accident și o încurcătură de persoane, pentru a se transforma mai apoi într-o nebunie frumoasă, gata de sacrificiu a orice pe altarul dragostei.

Christa este o tânără de familie bună, dar pe care nenorocul a urmărit-o încă de la vârsta de zece ani, când a murit mama ei. Acesta este momentul critic, care o destabilizează și face ca viața ei să nu urmeze făgașul normal al unei tinere de condiția ei. Tatăl joacă moștenirea ei și averea ce i-ar fi putut oferi un viitor strălucit la jocurile de noroc, iar la moartea lui, nu prea are ce să îi ofere. Apoi, unchiul ei, boierul Preda, tutorele său legal, nu îi arată compasiune, ci încearcă să o vândă în cadrul unei căsătorii aranjate pentru a putea să îi asigure un viitor măreț propriei fiice. Dincolo de toate aceste probleme, una nouă se naște atunci când este răpită din greșeală de către boierul Goian, cel căruia unchiul ei îi datora foarte mulți bani. Acesta este momentul care o face să realizeze că nu mai poate rămâne în aceeași stare în care se află în prezent, că trebuie să facă mai mult pentru ea însăși, astfel încât să ajungă independentă.

Christa fuge din Iași fără a privi în urmă și tocmai asta îmi place la ea, că este suficient de puternică pentru a lua propria viață în mâini într-o lume dominată de bărbați, așa cum se întâmpla înainte de 1900 și chiar și puțin după perioada asta. Ea vrea să devină propria stăpână, iar nu să lase un bărbat lacom să decidă pentru ea. Vrea acel loc pe care să îl numească acasă, care să îi ofere senzația de siguranță și de dragoste atât de necesare unei dezvoltări armonioase:

„Acasă este locul unde te așteaptă cei dragi, acasă sunt prezente peste tot amintirile clipelor petrecute cu oamenii care te iubesc necondiționat.”

Asta pare să găsească în momentul în care pășește ca guvernantă în casa familiei Milea, însă, cu toate că a dat de o prietenă, ba chiar aș putea spune de o figură maternă în persoana Dorei, stăpâna casei, și s-a atașat de cei doi copilași ai acesteia, ghinionul o urmărește și aici, iar unchiul său o descoperă și plănuiește să o rupă de tot, căsătorind-o cu un bărbat ales de el. Pentru a o salva, Dora și soțul ei pun la cale un plan care dă roade: o căsătoresc cu fratele Dorei, nimeni altul decât boierul Goian.

Relația dintre cei doi nu se cimentează încă de la început, pentru că Dora are impresia că Goian a luat-o în casa lui doar pentru că este un gentelman și nu a vrut să o lase la ananghie, iar el crede că soția sa stă alături de el din pură obligație, ca un fel de act de recunoștință, pentru că el a fost cel care a salvat-o de la un dezastru total, oferindu-i un destin mai bun. Însă, cu toate că cei doi par a fi mereu în contratimp, căci Goian este adeseori chemat de îndatoririle moșiei sale sau de nevoile de protecție ale conacelor vecinilor săi, și par a începe totul asemeni șoarecelui și pisicii, Christa reușește să devină o stăpână de seamă și o soție capabilă de orice pentru soțul ei:

„Orice femeie cuminte poate transforma un conac într-un cămin cald și primitor.”

„Dacă bărbatul face primul pas cu inima, atunci femeia îl va urma cu credință oriunde.”

Dincolo de povestea de dragoste dintre Goian și Christa, construită de altfel cu atenție la detaliu și după un tipar al epocii în care se desfășoară acțiunea, Ella Sorani a oferit mult mai mult de atât. Ea reușește să recreeze atmosfera de epocă și să ne conducă pașii direct în țara lui Cuza, dominată de intrigi și tensiuni politice, exact în momentul în care Cuza este pe punctul de a abdica, obligat de cei care complotau împotriva lor. Autoarea surprinde cu acuratețe lumea de la curte, atmosfera din capitală din acea perioadă, ne oferă o imagine de ansamblu asupra închisorilor domnești și, mai mult decât atât, ne arată că unele femei făceau mai mult decât s-ar fi putut bănui pentru o lume dominată de bărbați. Personajul ei, Chirsta, este extrem de puternic și de credibil, fiind în stare de orice dacă datoria de soție și iubită i-o cerea.

Christa este un historical romance frumos construit, în care se împletesc intriga, povestea de dragoste și atmosfera de epocă într-un mod armonios. Recomand cu căldură!

Titlu: Christa

Autor: Ella Sorani

Editura: Stylished

Număr de pagini: 208

12 gânduri despre ”ELLA SORANI: CHRISTA – STYLISHED BOOKS – RECENZIE

• Uirebit zice:

Nu-i adevărat! Poate că n-ai aflat încă, dar trăim într-un matriarhat deghizat în patriarhat.
        De obicei, femeia face regulile, femeia acționează (dacă știe ce vrea).
        Îți dau un exemplu:
        Am întâlnit cândva în tren o fată timidă și cuminte. Am schimbat câteva vorbe cu ea și, înainte de a coborî, i-am lăsat scris pe un bilețel numărul meu de telefon. Apoi am plecat și am uitat complet de ea.
        Ei bine, ea n-a uitat câtuși de puțin de mine! În mai puțin de un an eram deja însurat cu ea.
        Nici n-am avut timp să-mi dau seama ce se-ntâmplă 😦
        Așa că… trage singură concluziile 🙂