LIVIU TUDOSE: SUPRAVIEȚUIREA UNEI CIVILIZAȚII. CERCUL DE FOC – RECENZIE

Pe autorul Liviu Tudose îl cunosc din mediul online și sunt mândră că am oameni talentați alături de mine. Îi cunosc entuziasmul din momentul în care își scria cartea de debut, emoțiile, iar faptul acesta m-a făcut să mă apropii destul de tare de creația sa înainte de a fi lansată pe piață. Eram curioasă, recunosc. Produsul final mi-a întrecut cu mult așteptările. Are o grafică de excepție, și nu mă refer aici doar la copertă, ci și la interior. E o carte muncită și se simte lucrul acesta. În plus, hărțile și imaginile presărate la fiecare final de capitol te ajută să te conectezi mult mai tare la poveste și să te și imaginezi acolo. E un roman dedicat în principal tinerilor, dar se poate citi cu aceeași plăcere sau poate cu una și mai mare la vârstă matură, căci nu strică, uneori, să îl lași pe copilul din tine să iasă la suprafață și să exploreze lumi noi.

Supraviețuirea unei civilizații. Cercul de Foc este o lectură antrenantă și plăcută, numai bună pentru visătorul din tine. Liviu te îndeamnă să nu te lași învins de greutățile din jurul tău, ci să lupți continuu pentru ceea ce îți dorești, să cercetezi, să ieși din zona ta de confort și să te arunci în vâltorile vieții pentru a ieși la liman în lupta cu problemele de zi cu zi. Poveste sa este extrem de potrivită cu vremurile pe care le trăim, căci am ajuns o lume nouă, asemenea personajelor sale, care trăiesc vremuri tulburi, ce produc fisuri în traiul de zi cu zi al locuitorilor celor patru tărâmuri inventate de el, și sunt nevoite să caute soluții pentru a merge mai departe și a se adapta la noile condiții ce li se impun. Ele merg până în pânzele albe, indiferent de cât de greu ar fi și câte cercuri de foc li se ivesc în cale.

Liviu Tudose are plăcerea povestitului și, chiar dacă se mai pierde un pic în detalii uneori, reușește să adune crâmpeie de poveste și să lege acțiunile între ele într-un final, nelăsând nimic neexplicat. Uneori, poate totul este un pic prea mult explicat, dar asta vede ochiul meu de adult, care citește zilnic cărți gata să fie lansate pe piața cărții, pentru publicul țintă al cărții nu vor fi o problemă. În schimb, ce te atrage la acest roman, este stilul de o oralitate excelentă, care curge lin. Autorul a reușit să își creeze o întreagă lume de la zero, să te fascineze prin descrieri ample, care au darul de a te plasa direct în mijlocul acțiunii. Pe tot parcursul citirii romanului, mi-am amintit foarte tare de felul de a scrie a lui Tolkien, pentru că, la fel ca în cazul marelui clasic, și Liviu Tudose știe să creeze lumi, descrie totul cu lux de amănunt și reușește să împletească armonios orice detaliu, astfel încât să nu te pierzi prin hățișul de personaje și de locuri. Acesta este darul lui și, datorită modului în care a fost scrisă cartea, am reușit să o citesc extrem de repede și să mă bucur de aventura ce se derula cu rapiditate prin fața ochilor mei.

„Eu am aruncat cerneala peste foi și am presărat

litere întortocheate ce din suflet au plecat.

Iar privirea ta cea caldă peste ele a trecut

Cu speranța mea sinceră, scrierea să-ți fi plăcut.”

O poveste magică și o aventură printre valurile vieții

Povestea din Supraviețuirea unei civilizații. Cercul de Foc este un basm modern, abil construit, care îți poartă pașii printre istorii de mult uitate. Ca într-un basm, autorul își plasează acțiunea în timpuri imemoriale, undeva la începutul lumii, când exista un război tacit între Regatul Uscatului și cel al Mărilor. Există o ramă reprezentată de povestea celor patru fii, care reușesc, într-un final, să întemeieze cele patru ținuturi de mai apoi, delimitate de cele patru puncte cardinale.

Cele patru ținuturi au reguli bine stabilite și roluri bine determinate, iar oamenii trăiesc  în pace, însă totul se schimbă în momentul în care setea de putere depășește calitatea de om și antagonistul (care nu este un zmeu ca în orice basm), familia Badrokel, una crudă și tiranică, urcă pe tron și seamănă teroare în jurul ei. În același timp, clima se modifică, iar apele încep să acapareze încet, încet uscatul, fapt care conduce la nevoia de a găsi rapid o soluție, iar salvarea vine din partea căpitanului Tin și a echipajului destoinic de pe Lord Azur, care pleacă în căutarea unei fisuri, care să le permită să treacă dincolo de Cercul de Foc (o linie fină delimitată de un lanț de vulcani activi, ce aruncă foc).

Aceasta este povestea principală, însă, alături de ea, există mai multe istorii de viață secundară. Există Filip, cel însetat de cunoaștere și mereu în căutarea de noi cărți, și înțeleptul Uxinus, un fel de alter ego al lui Filip, dar mai în vârstă. Există un rege prigonit, care reușește să își recunoască slăbiciunile făcute în tinerețe. Avem parte și de povești de iubire și de multă, multă aventură.

Mai multe nu vă spun, pentru a nu vă strica plăcerea lecturii. Eu am fost cucerită de la primele pagini de descrierile extrem de metaforice, de poetice, care îți induc o stare de bine și, chiar dacă uneori m-am pierdut printre multitudinea de personaje și am avut nevoie să îmi creez o listă a acestora, m-am bucurat de povestea lui Liviu Tudose,  ca un copil când are parte de un dar neprețuit:

„Și-au fost odată… ca niciodată povești care s-au spus copiilor înainte de culcare, în nopțile călduroase de vară sau la gura sobei, când pe-afară iarna tricota cu pasiune, din fulgi bogați de nea, un veșmânt plăpând ce se întindea peste tot tărâmul, înduioșând privirile sincere cu tabloul unui peisaj feeric (…) și-au fost odată… vremuri când doar frunzele călătoreau libere în bătaia vântului, dintr-un ținut în altul, așternându-se apoi liniștite pe pământul roditor (…)”

Supraviețuirea unei civilizații. Cercul de Foc este o lectură pentru visătorii din noi, la fel și pentru exploratorii care vor să cunoască alte lumi și, de ce nu, să își creeze propriul univers, încărcat de bunătate, camaraderie, prietenie, noblețe și înțelepciune. De asemenea, cartea este pentru toți cei care au nevoie de un imbold de a ieși din zona de confort pentru a înfăptui lucruri mărețe. Liviu Tudose ne îndeamnă să fim curajoși, să ne urmăm inima și să mergem înainte, indiferent de obstacolele care ne ies în cale. Cu toții suntem datori să încercăm!

• Titlu: Supraviețuirea unei civilizații. Cercul de Foc
  • Autor: Liviu Tudose
  • Editura: Creator